Algemene voorwaarden

Artikel 1 Definities

Onder de navolgende woorden wordt in de Uniforme Voorwaarden Horeca (UVH), en in de aanbiedingen en overeenkomsten waarop de UVH van toepassing zijn, telkens het volgende verstaan:

1.1  Horecabedrijf
De natuurlijke of rechtspersoon die zijn bedrijf maakt van het verlenen van horecadiensten.

1.2  Verlenen van horecadienst(en)
Het door een horecabedrijf verstrekken van logies en/of eten en/of drank en/of het ter beschikking stellen van (zaal)ruimte en/of terreinen, alles met alle daarbij behorende werkzaamheden en diensten, en alles in de ruimste zin van het woord.

1.3  Klant
De natuurlijke of rechtspersoon die met een horecabedrijf een horecaovereenkomst heeft gesloten of de intentie laat zien die (mogelijk) te sluiten. Er kan onderscheid worden gemaakt tussen particuliere en zakelijke klanten. Een particuliere klant is een klant die niet handelt uit naam van beroep of bedrijf. Een zakelijke klant is een klant die handelt uit naam van een beroep of bedrijf.

1.4  Gast
De natuurlijke perso(o)n(en) aan wie op grond van een met de klant gesloten horecaovereenkomst één of meer horecadienst(en) moet(en) worden verleend. Waar in de UVH van gast of klant wordt gesproken, wordt zowel gast als klant bedoeld, tenzij uit de inhoud van de bepaling en haar strekking noodzakelijkerwijze voortvloeit dat slechts één van beide bedoeld kan zijn.

1.5  Horecaovereenkomst/Reservering
Een overeenkomst tussen een horecabedrijf en een klant ter zake een of meer door het horecabedrijf te verlenen horecadiensten tegen een door de klant te betalen prijs. In plaats van de term horecaovereenkomst wordt ook de term reservering gebruikt.

1.6  Reserveringswaarde
De waarde van de horecaovereenkomst, die gelijk is aan de totale omzetverwachting (omzet voor het horecabedrijf voortvloeiende uit hetgeen wordt geleverd op grond van de horecaovereenkomst) van
het horecabedrijf inclusief eventueel toeristenbelasting en btw ter zake een met een klant gesloten horecaovereenkomst. Deze omzetverwachting is gebaseerd op de offerte en eventuele opvolgende schriftelijke prijsafspraken en/of indien die op dit punt geen uitsluitsel bieden of er geen sprake is van een offerte en opvolgende prijsafspraken, de binnen dat horecabedrijf geldende gemiddelden.

1.7  No-show
Het door een klant zonder annulering geen gebruik maken van een op grond van een horecaovereenkomst te verstrekken horecadienst.

1.8  Groep
Een groep van 10 of meer gasten aan wie door een horecabedrijf horecadiensten moeten worden verleend krachtens een of meer als samenhangend te beschouwen horecaovereenkomsten.

1.9  Individu
Iedere persoon, vallende onder gast of klant, die niet behoort tot een groep volgens bovengenoemde definitie.

1.10  Kurkengeld
Het bedrag verschuldigd voor het in de ruimten van een horecabedrijf nuttigen van niet door dat horecabedrijf verstrekte drank en/of eten. Met kurkengeld wordt ook bedoeld en omvat: schotelgeld en/of keukengeld.

 

1.11  Annulering
De in schriftelijke vorm door de klant aan het horecabedrijf gedane mededeling dat van één of meer overeengekomen horecadiensten geheel of gedeeltelijk geen gebruik zal worden gemaakt, dan wel de in schriftelijke vorm door het horecabedrijf aan de klant gedane mededeling dat één of meer overeengekomen horecadiensten geheel of gedeeltelijk niet verstrekt zullen worden. Onder schriftelijk wordt hier tevens verstaan via e-mail of digitaal contactformulier, mits de verzender er zeker van is dat het horecabedrijf het bericht heeft ontvangen.

1.12 Schriftelijk
Onder schriftelijk wordt in ieder geval ook steeds verstaan; digitaal.

1.13 Omzetgarantie
Een schriftelijke verklaring van de klant dat ter zake één of meer horecaovereenkomsten door het horecabedrijf minimaal een bepaald bedrag aan omzet door het horecabedrijf zal worden gerealiseerd.

1.14 Ingangsdatum
Het moment waarop conform de horecaovereenkomst het verlenen van de horecadiensten aanvangt. Waarmee niet komt vast te staan dat het horecabedrijf niet voorafgaand aan de ingangsdatum werkzaamheden dient te verrichten en/of kosten maakt ten behoeve van de horecaovereenkomst.

Artikel 2 Toepasselijkheid

2.1 De UVH zijn met uitsluiting van alle andere algemene voorwaarden van toepassing op de totstandkoming en de inhoud van alle horecaovereenkomsten, alsmede op alle aanbiedingen ter zake de totstandkoming van deze horecaovereenkomsten. Indien toch andere algemene voorwaarden van toepassing mochten zijn, prevaleren in geval van tegenstrijdigheid de UVH.

2.2 Afwijken van de UVH is slechts schriftelijk mogelijk per horecaovereenkomst. Aan wijzigingen kunnen geen rechten worden ontleend voor volgende overeenkomsten met het horecabedrijf.

2.3 De UVH zijn ook geldig voor alle natuurlijke- en rechtspersonen waarvan het horecabedrijf gebruik maakt of heeft gemaakt bij het sluiten en/of uitvoeren van een horecaovereenkomst of een andere overeenkomst of bij het exploiteren van het horecabedrijf.

2.4 Indien een klant/gast gebruik maakt van de diensten van het horecabedrijf accepteert zij hiermee dat de UVH prevaleert boven de (algemene) voorwaarden die door een eventuele bemiddelaar – waaronder een (online) verkoopplatform – van toepassing zijn verklaard.

Artikel 3 Totstandkoming van horecaovereenkomsten

3.1 Een horecabedrijf kan te allen tijde om welke reden dan ook het sluiten van een horecaovereenkomst weigeren, tenzij een zodanige weigering plaatsvindt uitsluitend op één of meer gronden die in artikel 137c van het Wetboek van Strafrecht als discriminatie zijn aangemerkt.

3.2 Alle door een horecabedrijf gedane aanbiedingen ter zake de totstandkoming van een horecaovereenkomst zijn vrijblijvend. De aanbiedingen worden altijd gedaan onder voorbehoud van beschikbaarheid. Doet het horecabedrijf binnen een redelijke termijn na aanvaarding door de klant een beroep op bedoeld voorbehoud dan wordt de beoogde horecaovereenkomst geacht niet tot stand te zijn gekomen.

3.3 Een horecaovereenkomst voor (een) klant/gast(en) aangegaan door tussenpersonen (waaronder cargadoors, (online)reisbureaus of -agenten, platforms en andere horecabedrijven), al dan niet in naam van hun relatie(s), worden geacht mede voor rekening en risico van deze tussenpersonen te zijn gesloten. Het horecabedrijf is aan tussenpersonen geen commissie/vergoeding verschuldigd, tenzij schriftelijk uitdrukkelijk anders overeengekomen. De klant/gast(en) en de tussenperso(o)n(en) zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van het verschuldigde.

3.4 Indien de klant niet volledig voldoet aan al zijn verplichtingen jegens het horecabedrijf voortvloeiende uit de horecaovereenkomst, is het horecabedrijf gerechtigd de dienstverlening op te schorten zonder dat schadevergoeding hoeft te worden voldaan.

3.5 Indien een van de partijen bij een horecaovereenkomst niet in staat is om aan enige verplichting uit die horecaovereenkomst te voldoen, is hij verplicht de andere partij hiervan zo spoedig mogelijk in kennis te stellen.

Artikel 4 Optierecht

4.1 Een optierecht is het recht van een klant om binnen een overeengekomen periode de horecaovereenkomst tot stand te doen komen door de aanvaarding van een geldig aanbod van het horecabedrijf. Een optierecht kan alleen schriftelijk worden verleend en uitgeoefend. Het optierecht vervalt indien de klant te kennen heeft gegeven geen gebruik te willen maken van het aanbod of indien de overeengekomen periode is verstreken zonder dat de klant te kennen heeft gegeven van het optierecht gebruik te willen maken.

4.2 Een optierecht kan door het horecabedrijf worden herroepen indien een andere klant het horecabedrijf een aanbod doet tot het sluiten van een horecaovereenkomst voor (een gedeelte van) de in optie uitstaande horecadiensten. De klant aan wie door het horecabedrijf een aanbod is gedaan met optierecht dient in dat geval op de hoogte te worden gebracht van het aanbod van de andere klant, waarna de eerstgenoemde klant binnen een door het horecabedrijf te stellen termijn te kennen dient te geven of zij gebruik maakt van het aanbod onder optierecht. Indien hiervan geen gebruik wordt gemaakt of er volgt geen reactie, vervalt dit aanbod en het optierecht.

Artikel 5 Rechten en verplichtingen van het horecabedrijf

5.1 Het horecabedrijf kan naast deze UVH nadere huis- of gedragsregels van toepassing verklaren door dit duidelijk kenbaar te maken aan de klant/gast.

5.2 Het horecabedrijf mag op ieder moment en per direct horecadiensten aan of het verstrekken van toegang tot een gelegenheid van een gast beëindigen wanneer de gast de UVH, huis- en/of gedragsregels overtreedt,

of zich op een andere manier zodanig gedraagt dat de orde en de rust in het horecabedrijf en/of de normale exploitatie daarvan wordt verstoord. De gast dient dan op eerste verzoek het horecabedrijf te verlaten. Er is in dat geval geen sprake van enige verplichting tot schadevergoeding aan de klant/gast.

5.3 Het horecabedrijf is na overleg met het ter plaatse bevoegd gezag gerechtigd de horecaovereenkomst wegens gegronde vrees voor verstoring van de openbare orde buitengerechtelijk te ontbinden. Er is in dat geval geen sprake van enige verplichting tot schadevergoeding aan de klant/gast.

5.4 Het horecabedrijf is niet verplicht enig goed van de gast in ontvangst en/of in bewaring te nemen. Indien zij wel goederen inneemt en hiervoor wordt geen vergoeding betaald, gebeurt dit op eigen risico van de gast. Indien het horecabedrijf voor het in ontvangst en/of in bewaring nemen van goederen enig bedrag aan de gast in rekening brengt, zal het horecabedrijf op die goederen letten als een goed huisvader, onverminderd het bepaalde verder in deze UVH.

5.5 Het horecabedrijf is niet verplicht enig huisdier van een klant/gast toe te laten en kan aan de toelating voorwaarden verbinden. Voor de toelating van assistentiehonden gelden de wettelijke regeling(en), inclusief de daarin aangegeven uitzonderingen.

5.6 Het horecabedrijf kan uiterlijk één maand voordat de eerste horecadienst op grond van de toepasselijke horecaovereenkomst(en) moet worden verleend, aan de klant mededelen dat diverse gasten zullen worden beschouwd als groep. Op die gasten zijn in dat geval de bepalingen voor groepen van toepassing.

Artikel 6 Rechten en verplichtingen van de klant

6.1 De klant is verplicht om zich aan de in het horecabedrijf geldende huis- en gedragsregels te houden en de redelijke aanwijzingen van het horecabedrijf op te volgen. Redelijke aanwijzingen mogen ook mondeling worden gegeven.

6.2 De klant is verplicht om mee te werken aan redelijke verzoeken van het horecabedrijf in het kader van diens wettelijke plichten omtrent onder andere veiligheid, identificatie, voedselveiligheid/hygiëne en beperking van overlast.

6.3

Het horecabedrijf is gerechtigd om van de klant te verlangen dat deze genoegen neemt met een
andere accommodatie/locatie dan volgens de horecaovereenkomst beschikbaar gesteld zou worden, mits die accommodatie/locatie gelijkwaardig is naar oordeel van het horecabedrijf dan wel hierover overeenstemming wordt bereikt tussen het horecabedrijf en de klant. De klant ontvangt in dat geval geen schadevergoeding. Indien eventuele meerkosten in rekening worden gebracht bij de klant heeft die de mogelijkheid het alternatief te weigeren en dat deel van de horecaovereenkomst waarop de wijziging betrekking heeft met onmiddellijke ingang te beëindigen.

Artikel 7 Reserveren – tafelreservering

7.1 Indien het horecabedrijf die mogelijkheid biedt kan de klant een reservering plaatsen, bijvoorbeeld voor een lunch of diner. Er worden in dat geval een datum, tijdstip en aantal gasten overeengekomen voor de reservering.

7.2 Het horecabedrijf kan voorwaarden verbinden aan de reservering zoals betaling van een bedrag als borg, een aanbetaling of herbevestiging.

7.3 Indien de klant niet binnen een half uur na het gereserveerde tijdstip met het aantal overeengekomen gasten is gearriveerd kan het horecabedrijf de reservering als geannuleerd beschouwen, onverminderd het bepaalde verder in deze UVH. Het horecabedrijf kan hieraan gevolgen verbinden indien vooraf duidelijk gemeld, zoals het inhouden van de borg of aanbetaling. Tenzij dit op grond van wet of rechtsregels niet is toegestaan.

Artikel 8 Reserveren – logies

8.1 Indien wordt gereserveerd voor logies, communiceert het horecabedrijf voorafgaand aan of uiterlijk bij het plaatsen van deze reservering over het tijdstip waarop de accommodatie ter beschikking van de gast wordt gesteld en voor welk tijdstip de gast de accommodatie dient te verlaten.

8.2 Tenzij anders is overeengekomen is het horecabedrijf gerechtigd om de reservering voor logies als geannuleerd te beschouwen indien de gast zich niet op de eerste gereserveerde dag om 18.00 uur bij het horecabedrijf heeft gemeld, of de gast niet tijdig heeft aangegeven op een later tijdstip te zullen arriveren zonder dat het horecabedrijf daartegen bezwaar heeft gemaakt. Het voorgaande geldt, onverminderd het bepaalde verder in deze UVH.

Artikel 9 Nuttigen consumptie en kurkengeld

9.1 Voor elke gast die deelneemt aan een evenement, een reservering plaatst, die plaatsneemt aan een tafel in een horecagelegenheid of anderszins een overeenkomst aangaat met het horecabedrijf is het in beginsel verplicht een consumptie/horecadienst af te nemen.

9.2 Het horecabedrijf kan de klant/gast verbieden om zelf meegebracht dan wel door een maaltijdbezorgservice geleverd eten en/of drinken in het horecabedrijf – daaronder mede begrepen het terras – te nuttigen. Indien het horecabedrijf het nuttigen van zelf meegebracht dan wel door een maaltijdbezorgservice geleverd eten en/of drinken toestaat, kan het horecabedrijf aan het toestaan daarvan voorwaarden verbinden, waaronder het in rekening brengen van kurkengeld dat vooraf is vastgesteld, of de wijze van afleveren van eten en/of drinken door een maaltijdbezorgservice.

Artikel 10 in bewaring nemen en gevonden voorwerpen

10.1 Het horecabedrijf is niet verantwoordelijk voor het in bewaring nemen van achtergebleven of gevonden goederen. Na melding van het achterblijven van goederen aan de klant dient de klant de goederen binnen 14 dagen op te halen. Het horecabedrijf is niet verplicht deze goederen op te sturen. Indien ze hiertoe op verzoek wel overgaat gebeurt dit voor rekening en risico van de klant/gast. Indien de goederen na 14 dagen niet zijn opgehaald of opgestuurd mogen ze door het horecabedrijf op kosten van de klant/gast worden afgevoerd. Voor gevonden voorwerpen waarvan de eigenaar niet bekend is gelden de wettelijke regels.

10.2 In het horecabedrijf verloren of achtergelaten voorwerpen, die door de gast worden gevonden, moeten zo spoedig mogelijk bij het horecabedrijf worden ingeleverd.

Artikel 11 Betaling

11.1 De klant is de in de horecaovereenkomst overeengekomen prijs verschuldigd. De prijzen worden zoveel mogelijk gespecificeerd vermeld op lijsten die door het horecabedrijf op een voor de klant zichtbare plaats zijn aangebracht of aan de klant, desnoods op diens verzoek, worden overhandigd of die digitaal toegankelijk zijn voor de klant. Een lijst wordt geacht voor de klant zichtbaar aangebracht te zijn indien die zichtbaar is in de normaal toegankelijke ruimten van het horecabedrijf.

11.2 Voor bijzondere diensten, zoals het gebruik van garderobe, garage, safe, wasserij of stomerij, telefoon, internet, wifi, roomservice, t.v.-huur e.d. kan door het horecabedrijf een extra vergoeding in rekening worden gebracht die op voorhand door het horecabedrijf bekend wordt gemaakt.

11.3 Indien een omzetgarantie is afgegeven in de horecaovereenkomst, is de klant in alle gevallen verplicht tenminste het in de omzetgarantie bepaalde bedrag aan het horecabedrijf te betalen. Echter, bij (gedeeltelijke) opzegging van die horecaovereenkomst door een particuliere klant geldt voor die particuliere klant dat zij indien sprake is van een overeenkomst die gekwalificeerd wordt als overeenkomst van opdracht, niet gehouden kan worden aan de omzetgarantie, maar worden alleen de daadwerkelijk gemaakte kosten en een redelijk loon door de particuliere klant vergoed.

11.4 Alle rekeningen, daaronder mede begrepen rekeningen ter zake annulering of no-show, zijn door de klant verschuldigd op het moment dat ze aan hem worden gepresenteerd. De klant dient per direct voor contante betaling of betaling per bank of giro zorg te dragen, tenzij anders overeengekomen. Het horecabedrijf kan steeds tussentijds betaling verlangen van reeds verleende horecadiensten.

11.5 De in een offerte of horecaovereenkomst vermelde prijzen zijn gebaseerd op de ten tijde van totstandkoming van de offerte of overeenkomst geldende kostenfactoren. Het horecabedrijf behoudt zich het recht voor

om, indien na de datum waarop de overeenkomst tot stand is gekomen maar vóór de dag van levering, verhogingen in één of meer kostenfactoren optreden, deze verhogingen aan de klant in rekening te brengen. Dit wordt in dat geval schriftelijk gemeld aan de klant. Tevens is het horecabedrijf gerechtigd jaarlijks een inflatiecorrectie toe te passen in januari van elk jaar, ook die wordt schriftelijk medegedeeld aan de klant/ gast. Deze inflatiecorrectie wordt berekend op basis van het laatst bekende door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vastgestelde consumentenprijsindex-cijfer (CPI).

11.6 Indien sprake is van een particuliere klant en de prijsverhoging in het voorgaande lid van dit artikel wordt doorgevoerd binnen 3 maanden na het sluiten van de overeenkomst betreffende logies/huur, mag de klant de overeenkomst na de prijsverhoging ontbinden. Indien de klant de overeenkomst op deze grond wenst te ontbinden, moet dit binnen 7 dagen na ontvangst van de nieuwe prijzen schriftelijk aan het horecabedrijf worden medegedeeld. In dat geval worden door de klant de op dat moment door het horecabedrijf gemaakte kosten voldaan, de klant ontvangt geen schadevergoeding.

11.7 Zolang de klant niet geheel aan al zijn verplichtingen jegens het horecabedrijf heeft voldaan is het horecabedrijf gerechtigd om haar prestaties op grond van de horecaovereenkomst op te schorten. Het horecabedrijf kan tot zekerheid van nakoming van verplichtingen zekerheid verlangen van de klant/gast. Naast een retentierecht komt het horecabedrijf op verzoek een pandrecht toe op door de klant/gast aan het horecabedrijf afgegeven goederen in dit kader.

11.8 Indien andere dan contante betaling is overeengekomen dienen alle facturen, voor welk bedrag ook, door de klant binnen 14 dagen na factuurdatum aan het horecabedrijf te worden voldaan. Indien een factuur wordt gezonden is het horecabedrijf te allen tijde bevoegd een kredietbeperkingstoeslag van 2% van het factuurbedrag in rekening te brengen, welke vervalt indien de klant de factuur binnen 14 dagen voldoet.

11.9 Als tijdige betaling achterwege blijft is de klant in gebreke zonder dat enige ingebrekestelling zal zijn vereist. Uitsluitend indien de klant een particuliere klant is stuurt het horecabedrijf bij achterwege blijven van betaling eenmalig een ingebrekestelling met een termijn van tenminste 14 dagen om alsnog te betalen.

11.10 Als de klant in gebreke is moet hij aan het horecabedrijf alle incassokosten vergoeden. Voor particuliere klanten worden de buitengerechtelijke incassokosten berekend conform de Wet Incassokosten en voor zakelijke klanten is sprake van een percentage van 15% van het openstaande factuurbedrag met een minimum van € 50,-.

11.11 Iedere betaling zal, ongeacht enige door de klant bij die betaling geplaatste aantekening dan wel gemaakte opmerking, worden geacht te strekken in mindering op de schuld van de klant aan het horecabedrijf in de navolgende volgorde:

  • De kosten van executie

  • De gerechtelijke en buitengerechtelijke inningskosten

  • De rente

  • De schade

  • De hoofdsom

11.12 Betaling geschiedt in Euro’s. Indien niet duidelijk is vermeld of sprake is van een bedrag in- of exclusief

btw is bij particuliere klanten sprake van een bedrag inclusief btw en bij zakelijke klanten van een bedrag exclusief btw. Indien het horecabedrijf buitenlandse betaalmiddelen accepteert dan geldt de op het moment van betaling geldende marktkoers. Het horecabedrijf kan daarbij bij wijze van administratiekosten een bedrag in rekening brengen dat overeenkomt met maximaal 10% van het bedrag dat in vreemde valuta wordt aangeboden. Het horecabedrijf kan dit bewerkstelligen door de geldende marktkoers met maximaal 10% aan te passen.

11.13 Het horecabedrijf is nimmer gehouden om andere betaalmiddelen dan contanten te accepteren en kan aan acceptatie van dergelijke andere betaalmiddelen voorwaarden verbinden.

Artikel 12 Waarborgsom

12.1 Indien het horecabedrijf een waarborgsom verzoekt aan een de klant, wordt dit tijdig voor het sluiten van de overeenkomst gemeld en deugdelijk geadministreerd. Een waarborgsom dient uitsluitend tot zekerheid voor het horecabedrijf en geldt niet als reeds gerealiseerde omzet. Tot meerdere zekerheid van het horecabedrijf kan zij van de klant verlangen medewerking te verlenen aan het verstrekken van de benodigde gegevens teneinde de waarborgsom en de mogelijkheid tot het uitwinnen daarvan zo veel als mogelijk zeker te stellen, waaronder het maken van een kopie van de creditcard van de klant. Hierbij wordt rekening gehouden met de privacyregelgeving.

12.2 Indien tijdige betaling door de klant uitblijft, mag het horecabedrijf zich verhalen op de waarborgsom voor al datgene wat de klant verschuldigd is. Indien op voorhand overeengekomen mag het horecabedrijf het door de klant verschuldigde bedrag op basis van de horecaovereenkomst ook direct verrekenen met de waarborgsom. Het overschot dient door het horecabedrijf onverwijld aan de klant te worden terugbetaald.

Artikel 13 Annuleren door zakelijke klanten

13.1 Algemeen

13.1.1 De zakelijke klant is bevoegd een horecaovereenkomst te annuleren tegen betaling aan het horecabedrijf van de in dit artikel genoemde annuleringskosten uitgesplitst per type horecaovereenkomst, tenzij schriftelijk anders overeengekomen met de klant. Met klant wordt in dit artikel steeds bedoeld; de zakelijke klant.

13.1.2 De klant geeft door het sluiten van de horecaovereenkomst toestemming om annuleringskosten in te houden op een eventuele aanbetaling of waarborgsom.

13.1.3 Indien de horecaovereenkomst gedeeltelijk wordt geannuleerd zijn op het geannuleerde deel onderstaande bepalingen pro rata van toepassing en blijft het overige deel van de horecaovereenkomst in stand.

13.1.4 Bij een annulering van 1 of meer personen behorende bij een groep worden de annuleringskosten voor groepen in rekening gebracht voor die betreffende personen.

13.1.5 Het verminderen van het aantal personen van een reservering wordt gezien als gedeeltelijke annulering. In afwijking van hetgeen in de bepalingen (13.2, 13.3 en 13.4) is opgenomen mag bij vermindering van het aantal personen van een reservering binnen 14 dagen voor de ingangsdatum, altijd in ieder geval de volledige overeengekomen reserveringswaarde in rekening worden gebracht.

13.1.6 Het wijzigen van de datum van een reservering wordt gezien als annulering van de oorspronkelijke horecaovereenkomst.

13.2 Horecaovereenkomst met betrekking tot logies

Onder deze bepalingen vallen horecaovereenkomsten met als hoofddoel het verstrekken van logies.

13.2.1 Individuen

Wanneer een reservering voor logies, al dan niet met ontbijt, is gemaakt voor één of meer individuen bedragen de annuleringskosten van die reservering het volgende percentage van de voor die reservering geldende reserveringswaarde:

nl_NLNederlands

Direct boeken